Nu blir det elbussar istället för spårvagnar i Malmö! 

I januari var vi tydliga från Alliansen och skrev tydligt i KvP. Idag går vi till beslut i Regionala Utvecklingsnämnden och Kollektivtrafiknämnden. Skönt att staten/Sverigeförhandlingen håller i pengarna och värnar om  skattemedlen. 

Debattartikeln kommer här i repris. 

”Det växande Malmö behöver en uppgraderad kollektivtrafik. Alliansen i Region Skåne vill se en utbyggnad som kombinerar en modern satsning med en hållbar ekonomi:

• Malmös kollektivtrafik har en ram av järnväg: Stambanan mot Lund blir snart fyrspårig, Citytunneln fungerar både som ”tunnelbana” Malmö C-Triangeln-Hyllie och länk över Öresundsbron, med trafik på kontinentalbanan som en ringlinje och Pågatågstrafik med Lomma och Kävlinge. 

• Inom staden har Malmöexpressen – linje 5 – varit en framgång. Vi vill att fler linjer ska graderas upp till detta: Egna körfält, passagerartäta bussar och täta avgångar är huvudpunkterna i konceptet. Eldrift blir det naturliga valet för nya linjer. 

• Övriga busslinjer ska ha en god trafik, vi ska tidigt dra busslinjer till utbyggnadsområden. 

• Malmö är en stad som saknar stora höjdskillnader och är snöfri största delen av året: Den är idealisk för cykling och gång, vilket ska uppmuntras. Den sittande rödgröna ledningen i Malmö stad är för lite framtidsinriktad och vill satsa på symbolåtgärder som ser fina ut men som inte löser Malmös problem. De tycks satsa allt på att sätta upp bilhinder samt på att införa spårvagnar.

Malmös ledning har satsat på spårvagnslösningar i diskussionerna med Sverigeförhandlingen, och därför finns ännu inget avtal framme. Nya högkapacitetsbussar är det naturliga steget när passagerarkapaciteten behöver ökas. Spårvagnar kan ta något mer passagerare, men detta behövs inte ännu – i minst en kanske två ”bussgenerationer” räcker buss utmärkt. Investeringar och drift är lägre för en busslösning, och dessa pengar behövs för andra viktiga satsningar, inom och utom Malmö. Vi i Alliansen vill använda skattemedel på effektivast möjliga sätt. 

Vi måste också se till hela Skånes behov. Moderna, miljövänliga bussar klarar samma miljökrav och funktioner som de dyrare spårvagnarna. Arbetar man vidare med Malmöexpressen så kan man i framtiden ganska enkelt lägga spårvagnsräls på samma linjer. 

Malmö är växande stad som behöver knytas samman. Det finns efter decennier av rödgrönt styra stora investeringsbehov – de investeringarna måste göras så att vi får ut mest av pengarna.
Pontus Lindberg (M)

2. vice ordförande i Region Skånes regionala utvecklingsnämnd   

Cristina Glad (L)

2. vice ordförande region Skånes kollektivtrafiknämnd

Birte Sandberg (C)

Gruppledare i Region Skåne

Birgitta Södertun (KD)

Gruppledare i Region Skåne ”

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s