Trafikproblemen – så gör vi för att lösa dem

Publicerad i KvP den 10 nov 

Alliansen vill lyfta den skånska infrastrukturen

Så sent som i tisdags (8/11) stod tågtrafiken mellan Hässleholm och Kristianstad stilla vilket påverkade trafiken mot Blekinge och Karlskrona. Fredagen före det drabbades stambanan av ett stopp vid Alvesta samtidigt som det var stora förseningar på Västkustbanan mellan Malmö och Helsingborg. På E6 och E22 kring Malmö, Lund och Helsingborg skapar trängseln nästan dagligen köer och olyckor.

Skåne behöver en satsning på både järnväg och vägar – och för den delen på cykelvägar. Kommunikationerna måste klara kraven från en växande befolkning som pendlar till jobb och skolor, reser till affärer och fritidsaktiviteter eller till en dag i naturen. Vi behöver en balans mellan satsningarna på väg och spår. Vi kan inte förlita oss på orealistiska förhoppningar att bilismen ska minska, utan måste hantera verkligheten.

En del kan vi bestämma själva, men det mesta kräver beslut i Stockholm. Ska vi klara det behövs ett tydligt och enigt påverkansarbete gentemot riksdag och regering. Alliansen i Region Skånes regionala utvecklingsnämnd har nu formulerat en sammanfattning där behoven beskrivs. På nämndens möte den 7/11 fick vi majoritet för detta positionspapper, och det skickas nu vidare till regionstyrelsen.

Bland de viktiga områden som lyfts fram är fyra spår på stambanan Malmö-Hässleholm och en fullt utbyggd Västkustbana. Men också bättre kapacitet på Skånes motorvägar och viktiga länsvägar. Tre körfält i varje riktning på motorvägen ger 50 procent mer plats, och kan också användas för att skilja ut den tunga trafiken när det är många lastbilar och bussar på vägen. Vi vill ha en säkrare och tryggare vägtrafik, inte en som skrämmer resenärerna.

Vi i alliansen hoppas på en bred enighet bakom dessa skånska behov. Det behövs, infrastrukturpropositionen från den rödgröna regeringen gav en mager utdelning och vi vet inte hur mycket Skåne kan tänkas få. Det finns ju risk att även tidigare bestämda projekt från alliansregeringens tid nu är hotade, som upprustningen av E22 och E65, eller Pågatågsstandard för järnvägen Malmö-Lomma.

 

Alliansen i Region Skånes regionala utvecklingsnämnd:

Pontus Lindberg (M), Kristina Bendz (M), Mats Helmfrid (M), Anna Jähnke (M), Linda Allansson Wester (M), Fredrik Axelsson (M), Andreas Bruzelius (M), Tony Rahm (M)

Inger Tolsved Rosenkvist (L)

Patrik Holmberg (C)

Josef Ander (KD)

Det här inlägget postades i Alliansen, infrastruktur, Region Skåne, Tillväxt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s