Se Skåne, statsministern!

Välkommen till Skåne, statsministern!

Publicerad i KvP den 27 november 2014http://www.expressen.se/kvp/ledare/debatt-se-skane-statsministern/

Vi hoppas att du har haft en smidig resa till Malmö och är utvilad inför dagens framträdande hos Sydsvenska industri- och handelskammaren – oavsett om du kom med flyg, bil, buss eller tåg.

Vi gissar att du valde flyget. Det är det många som gör. När tiden är knapp händer det till och med nya, gröna ministrar.

Jo, lika mycket som du tar vi klimatfrågan på allvar. Men vi vet också att det inte är så svart eller vitt som det ofta framställs som. Alliansregeringen visade att tillväxt kan gå hand i hand med minskade utsläpp av växthusgaser. I Skåne har Moderaterna under åtta år vid makten satsat på biogas och vindkraft. Utbyggnaden av kollektivtrafiken har varit kraftfull och Pågatågen fungerar nu mer effektivt som avståndskrympare än någonsin tidigare. Det är lättare för skåningarna att själva välja var de vill bo och arbeta. Fri rörlighet är ett signum i vårt öppna landskap.

Vi är också väl medvetna om att Skåne inte klarar sig själv. Vi är – faktiskt – beroende av goda förbindelser med Stockholm, även om vi ofta har Köpenhamn och kontinenten både fysiskt och mentalt på närmare avstånd. Region Skåne är en del av Öresundregionen, som är en del av Skandinaviska åttamiljonersstaden. När danskarna nu fokuserar på tillväxt och utvecklar en strategi för ”hovedstaden” är ”Skåne en naturlig del” av den, som de själva formulerar det.

Vi hoppas naturligtvis fortsatt vara en naturlig del också av den svenska huvudstadens intresse- och samverkanssfär. Men det kräver att förbindelserna med Bromma blir kvar tills den kan ersättas med något likvärdigt, vilket blir först framemot 2035. Ändå har Bromma blivit bondeoffer i ett spel om makten i Stockholms stadshus och kan slås igen redan 2022.

Alliansregeringens Sverigebygge har nu bytt namn till Sverigeförhandlingen. Förhoppningsvis är det inte en signal om att det ska bli mer snack än verkstad. Men när man lyssnar på dina skånska kolleger är det ytterst osäkert om de står bakom Sverigebyggets förutsättning med kommunal och regional medfinansiering för att fullt ut möjliggöra 100 000 nya bostäder, växande företag med fem miljoner i jobb före 2020 och utbyggd kollektivtrafik. Här behövs tydlighet från Löfvenregeringen.

Samma sak med en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. En sådan behövs och finansieringen är löst, ändå slirar Miljöpartiet på frågan och vill senarelägga.

Sydsvenskt näringsliv behöver goda förbindelser för att kunna bidra med de jobb Sverige så väl behöver.

Skåne är ingen förbifart på vägen till Bryssel, men Skåne måste precis som Förbifarten i Stockholm få snara besked om dina skarpa prioriteringar för att inte bli det.

Carl Johan Sonesson (M)
regionråd

Pontus Lindberg (M)
regionråd
Region Skåne

Annonser
Det här inlägget postades i Alliansen, Öresundsregionen, Debattartikel, infrastruktur, Tillväxt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s