Det älskade körkortet

(Publicerad i Kristianstadsbladet den 26 juni 2014)

Bilsamhället påstås vara ett utvecklingssteg i fel riktning. Nu ska i stället kollektivtrafik vara den enda vägen. Tillåt mig att tvivla, skriver debattskribenten Pontus Lindberg (M).

Den 24 juni 1984, lite drygt en månad efter min artonårsdag körde jag upp i Kristianstad och fick mitt körkort. Jag kommer fortfarande ihåg hur häftigt det var att samma kväll framåt midnatt ta en sväng med mina föräldrars bil. Att färdas fram i natten med det gröna skenet från instrumentbelysningen var stort.

30 år senare har jag kört överallt i vårt vackra Skåne, men också runt om i Europa. Det har blivit en hel del mil, med stor sannolikhet så många att jag hade nått månen och varit på god väg tillbaka mot jorden om det nu gått någon väg dit.

Men det intressanta är inte själva sträckan, utan vad körkortet och bilen har gett mig: Frihet! Frihet att åka när jag vill, frihet att söka jobb där jag vill, frihet att finna ett hus mitt ute på den skånska slätten, frihet att skjutsa barnen till skolan och olika aktiviteter när jag vill. Den otroliga flexibilitet som körkortet och bilen ger underskattas allt för ofta.

De senaste åren har begreppet ”peak car” snurrat runt i debatten. Bilsamhället påstås vara ett utvecklingssteg i fel riktning. Nu ska i stället kollektivtrafik vara den enda vägen. Tillåt mig att tvivla. Det är inget fel på kollektivtrafik, det är riktigt effektivt och bra där trafiken är tät och det bor många, som i våra största städer. Men det fungerar bäst då själva resan är individuell, det vill säga bussen, spårvagnen eller tunnelbanan går så ofta att man kan hoppa på när man själv vill och kan. Att passa tidtabeller är inte attraktivt.

Den stora utmaningen med vägtransporterna är utsläppen, men utsläppsfria bilar kommer att vara självklara inom tio år. Redan i dag är en biogasbil som tankas i Kristianstad klimatpositiv. Det är faktiskt sämre om metangasen bara läcker ut. Därtill kommer det faktum att många av oss bilister hade klarat vardagen utmärkt med de elbilar som redan finns på marknaden. Och mer är på väg: både Google och Volvo testar självstyrande bilar.

Vill vi ha det bättre i framtiden kommer vi att behöva mer transporter, inte mindre. Den politiker som påstår något annat far med osanning. Genom att vi driver specialiseringen allt längre blir vi i Sverige allt bättre på just det vi redan är bäst på i den globala ekonomin. Därför är det viktigt att så många som möjligt själva får bestämma hur vi vill lösa vardagen. Det blir nämligen mycket bättre än om någon annan ska göra det åt oss.

Antalet ungdomar mellan 18 och 24 år som tar körkort har minskat från 60 till 40 procent under de senaste decennierna. Att ungdomar i dag väntar flera år med att skaffa körkort eller till och med avstår från det är inte bara svårt för mig att förstå, det är dessutom olyckligt då det kan vara ett krav för att få jobb, samt begränsar tillvaron och möjligheten att ta del av så mycket av Skåne. Detta är extra tydligt i nordöstra Skåne, där vi har lite mer natur att välja på än nere i sydväst. Ska vi få bättre fart på utvecklingen här är körkortet – precis som avslutade gymnasiestudier – en nödvändighet.

Annonser
Det här inlägget postades i Debattartikel, infrastruktur, körkort, Kollektivtrafik, Tillväxt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s