Nytt om Skånepaketet Nr 5-3015 – Skånsk samsyn är vägen framåt

Publicerat den 28 mars 2014

I skrivande stund är det en fråga om dagar, inte veckor, tills regeringen tar beslut om åtgärdsplanen för Sveriges infrastruktur 2014-2025. Det markerar slutpunkten på ett omfattande arbete med att analysera och planera vårt transportsystem så att det motsvarar dagens och morgondagens behov.

Även om processen har varit bra så finns det en del att önska: Det internationella perspektivet och kopplingarna mellan Sverige och vår omvärld måste få större tyngd i framtida planer. Vi behöver mer resurser till de regionala planerna, då merparten av allt transportarbete som sker är regionalt.

För Skånes del har arbetet med att skapa samsyn kring regionens behov varit särskilt viktigt. När vi inledde arbetet var omvärldens bild att vi var splittrade och saknade förmåga att prioritera. Därför var den hårt prioriterade lista över Skånes behov som presenterades i juni 2013 ett budskap i sig.

Nu råder ingen tvekan om vår position. Vi har ökat kunskapen om vilka flaskhalsar som råder i transportsystemet i Skåne, och hur det påverkar hela landet. Vi har lyft fram de stora stråkens betydelse – Västkustbanan, Södra stambanan, E22 och E6 – för att Sveriges transportsystem ska fungera. Och fallerar de, så faller även utbyggnaden av kollektivtrafik som ger tillväxt, jobb och möjligheter till ökat bostadsbyggande i hela Skåne.

Med remissvar, rapporter, seminarier för media och riksdagsledamöter, uppvaktningar och möten har vi tydliggjort vilka investeringar Skåne behöver. Nu är det upp till regeringen som ska fördela stora investeringar i hela landet . Och även om jag inte har facit i hand, så vet jag att alla våra önskemål inte kommer att kunna tillgodoses denna gång. Det innebär inte att arbetet är ogjort.

Det råder stor enighet om Skånes behov, vi har flyttat fram positionerna och vi har medverkat till att fler makthavare i Stockholm har kännedom om vilka utmaningar vi står inför. Vi kommer att kunna pricka av ett antal punkter på vår behovslista nu, men för återstoden gäller att vi nu arbetar vidare för att skapa förutsättningar för jobb, tillväxt och hållbar utveckling i hela Skåne.

Insatser för Skånepaketet 2013-2014

Skånepaketet lanserades den 3 juni på Malmös centralstation med en pressträff som visade stort intresse från media och medborgare.

Samarbetet kring Skånepaketet byggde på ett positionspapper som antogs under 2012 där de rådde en enighet och samsyn från de båda politiska blocken.

Under september tog vi fram argumentationshandledning, grafisk profil och texter för annonsering, broschyr samt inledde arbetet med att analysera andra remissinstanser.

Remissen antogs med bred politisk enighet i Region Skåne och skickades in början på oktober.

Under Moderaternas stämma i Norrköping den 17-20 oktober, fanns Region Skåne på plats för att informera ministrar, statssekreterare och riksdagsledamöter om Skånepaketet.

Den 4 november fanns infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på plats i Skåne för att samtala om den nationella planen och Skånepaketet. Mikael Stamming från Region Skåne och Henrik Dagnäs från Skånetrafiken höll en presentation om det bristande underhållet och investeringar i gods- och kollektivtrafik.

En konsekvensanalys av uteblivna satsningar på Södra Stambanan presenterades på ett välbesökt pressmöte den 11 november. Inbjudna var, utöver pressen, Skånebänken i riksdagen och näringslivsföreträdare från Skåne.

Årets julklapp – ett Skånepaket – skickades till partiledarna i regeringen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Julklappen innehöll ett Brio-tågset med en borttagen rälsbit att illustrera hur järnvägen i Skåne behöver fler investeringar.

Året startade med en pressträff tillsammans med Skånebänken och representanter från Maskinentreprenörerna, Fastighetsägarna, Sveriges Byggindustrier och Företagarna. Nyheten var en rapport som Tyréns tog fram där det står klart att de utpekade infrastruktur- och kollektivsatsningarna i Skånepaketet berör 130 000 planerade bostäder i 25 skånska kommuner.

När infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) öppnade Transportforum i Linköping den 8 januari, presenterade hon en satsning på stambanan från Malmö till Stockholm. Trafikverket presenterade rapporten några veckor senare, där det fanns tydliga analyser som visade vilka akuta åtgärder som behövs i Skåne, med tidplanen är för långsam.

Den 5 mars befann sig Region Skåne i riksdagen för en lunchträff om Skånepaketet. Inbjudna var ledamöter från näringsutskottet, trafikutskottet och Skånebänken – totalt kom 18 ledamöter. Samma dag släpptes en minirapport som visade att hälften av alla förseningar inom
kollektivtrafiken i Skåne, beror på fel kopplade till infrastrukturen.

Utöver dessa insatser har vi skickat ut löpande nyhetsbrev till intressenter och aktörer i Skåne, skrivit och medverkat i debattartiklar i regional media och periodvis haft intensiv annonsering i regionala och nationella tidningar.

Några exempel på möten som har skett under hösten:

Möte med Näringsdepartementet den 28 oktober

Möte med Trafikverket och Gunnar Malm den 21 november

Ministerbesök i Skåne: Peter Norman 24/10, Lena Ek i Köpenhamn 24/10, Jan Björklund 24/10, Tobias Billström 31/1, Annie Lööf, Stefan Attefall 5/2 i Malmö.

Ha en bra vecka

Vänligen
Pontus Lindberg
ordförande regionala tillväxtnämnden

Annonser
Det här inlägget postades i infrastruktur, Kollektivtrafik, Södra stambanan, Skånepaketet, Tillväxt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s