Människor måste kunna lita på järnvägen

(Publicerad i Sydsvenskan på nätet den 23 mars 2014)

Den senaste tidens omfattande tågproblem är oacceptabla. Trafikverket måste vidta åtgärder för att de inte ska uppstå igen. Det skriver Mats Persson (FP), regionråd och ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd, Thomas Carlzon, VD för Ikea, och Pontus Lindberg (M), regionråd och ordförande i Region Skånes regionala tillväxtnämnd.

Varje dag reser omkring 250  000 skåningar med kollektivtrafik.

Kollektivtrafiken har en avgörande roll för samhället genom att den gör det möjligt att minska klimatpåverkan och får arbetsmarknaden att fungera bättre. Men för att fler människor ska ta tåget måste de allmänna kommunikationerna vara pålitliga. Den senaste tiden har vi bevittnat flera allvarliga incidenter, bland annat nedfallna kontaktledningar mellan Malmö och Lund, då tusentals resenärer tvingades vänta i flera timmar ombord på ett stillastående tåg. Det är helt oacceptabelt och nu måste Trafikverket vidta åtgärder för att det inte ska hända igen.

Vi lever i en tid när arbetslösheten drabbar vissa kommuner hårdare än andra. Kollektivtrafiken fungerar då som en förlängd arbetsförmedling där människor kan ta del av en större arbetsmarknad.

En fungerande jobbpolitik handlar bland annat om kortare restider där människor kan arbetspendla över allt större områden. Arbetsmarknaden stannar inte vid länsgränserna. Att människor idag arbetspendlar mellan Malmö/Lund och Älmhult är ett av de tydligaste exemplen på betydelsen av goda kommunikationer.

Byggandet av forskningsanläggningarna Max IV och ESS skapar behov av högklassig kollektivtrafik som möjliggör pendling både snabbt och långt. Möjligheten att rekrytera rätt medarbetare är avgörande för att företagen ska kunna växa och vara konkurrenskraftiga. Det är därför viktigt att människor kan lita på att de själva och alla andra kommer i tid till jobb och skola.

Den senaste tidens tågstopp visar att det återstår mycket arbete innan människor har fullt förtroende för järnvägen. En bidragande orsak till dagens situation är att järnvägsunderhållet i Sverige har försummats under lång tid. Ett tecken på detta är att först 2008 var statens medel till investeringar och underhåll i infrastrukturen för järnväg på samma nivå som 1995, justerat för inflation.

Resenärerna måste vara uthålliga och Trafikverket måste prioritera järnvägsunderhållet för att ta igen det som förlorats under många år.

Under de senaste åren har regeringen tillfört medel till drift och underhåll av järnvägen. Det är viktigt att den ansvariga myndigheten, Trafikverket, hanterar dessa resurser på bästa sätt. Uppkomna trafikstörningar måste prioriteras, för att undvika att resenärerna hamnar i kläm.

Goda kommunikationer spelar en avgörande roll för tillväxten och utvecklingen av Skåne och södra Sverige som en attraktiv region att bo och verka i. För att få fler företag att expandera och för människor att etablera sig i Skåne måste människor kunna lita på kollektivtrafiken.

Mats Persson (FP) är regionråd och ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Thomas Carlzon är VD för Ikea.
Pontus Lindberg (M) är regionråd och ordförande i Region Skånes regionala Tillväxtnämnd.

Annonser
Det här inlägget postades i arbetslöshet, Debattartikel, infrastruktur, Kollektivtrafik, Tillväxt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s