Hela landet tjänar på potentialen i Skåne

Publicerat i KvP den 17 januari 2014

Trafikleder är viktiga för samhällets utveckling. Det var med järnvägen och industrialiseringen som den ekonomiska och sociala utvecklingen spreds i Sverige. Så är det fortfarande.

Tillväxt och välstånd grundar sig till stor del på att vägar och järnvägar gör det lättare för människor att bo bra och förflytta sig säkert och snabbt till jobb och fritid. Det är därför vi politiker i Skåne slåss sida vid sida, majoritet och opposition, för mer statliga pengar till nya infrastruktursatsningar. Det som är bra för Skåne är bra för Sverige.

För regeringen tycks det vara en självklarhet att utbyggda tunnelbanelinjer i huvudstaden är samhällsekonomiskt lönsamma. De ger bättre kollektivtrafik och nya stationer. Naturligtvis är det en viktig och angelägen satsning. För hela landet. I Storstockholm finns en tredjedel av Sveriges arbetsmarknad och där skapas en tredjedel av den ekonomiska tillväxten. Investeringen i ny tunnelbana tros kosta 25,7 miljarder kronor. Av kostnaderna står staten för drygt hälften.
Skåne är också viktigt för landet. Vi är den tredje ekonomiskt starkaste regionen i landet och det är nästan målfoto mellan Västra Götaland och oss om vem som är den näst största arbetsmarknadsregionen. Skåne är rikets viktigaste nav för godstransporter. Ändå motsvarar satsningen på infrastruktur här inte på långt när Skånes position, trots att behovet av åtgärder för att förbättra arbetsmarknaden är större här – och kan ge större relativ effekt. I en djupgående analys har behovet summerats till 36,5 miljarder kronor i det som vi kallar för Skånepaketet. Det är 16 miljarder kronor mer än vad trafikverket har föreslagit.

På måndag presenterar Region Skåne en rapport som bekräftar att satsningar på kollektivtrafik ger ökat bostadsbyggande. Med bättre trafikstråk och utökad kollektivtrafik skulle bostadsproduktionen komma i gång, befintliga spår skulle kunna användas mer effektivt också här. Det vore onekligen önskvärt. Skåne växer med 100 000 personer – en ny storstad – på tio år. Fram till 2025 handlar det om 50 000 nya bostäder för att inte öka trångboddheten. En utbyggd infrastruktur i enlighet med Skånepaketet skulle göra det möjligt att bygga uppemot 130 000 nya bostäder.

Skånes utveckling är beroende av en infrastruktur och kollektivtrafik som binder samman den flerkärniga bostads- och arbetsmarknaden. Staten får inte bara gräva ner sig i att göra huvudstaden mer attraktiv. Hela landet tjänar på att den goda potential som finns i Skåne också tas tillvara.

Christine Axelsson (S),
2:a vice ordförande
Regionala tillväxtnämnden Region Skåne

Ewa Bertz (FP),
1:e vice ordförande

Pontus Lindberg (M),
ordförande

Annonser
Det här inlägget postades i Debattartikel, infrastruktur, Skånepaketet, Tillväxt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s