Nyhetsbrev 7/2013-11-15

Medieklipp_frn_presstrff

Nytt nyhetsbrev om Skånepaketet, följ länken nedan för originalversionen, eller läs texten i klarskrift här:

”Ny rapport: Tågkaos hotar på Södra Stambanan

Kapaciteten på Södra Stambanan är ansträngd och Trafikverkets förslag till åtgärder tar inte höjd för den väntade tillväxten. Utan nya dubbelspår väntar tågkaos, det visar en rapport Region Skåne har beställt och som presenterades under pressträffen måndag den 11 november. I publiken satt delar av den skånska bänken i riksdagen och elva journalister från regional media medverkade.

Rapporten, som presenterades av utvecklingsdirektören Mikael Stamming, var tydlig: Om nya fjärrtågsaktörer etablerar sig på sträckan Lund-Hässleholm kommer regionaltågtrafik att trängas undan redan 2015, vilket minskar arbetspendlingen med tåg på sträckan. Tågtrafiken i Skåne har fyrdubblats på 20 år till 43 miljoner årliga resor 2012. Drygt en femtedel sker på Södra Stambanan mellan Lund och Hässleholm. Även om tågtrafikens ökningstakt saktar in så väntar en fördubbling till 2025 och det klarar inte Södra Stambanan.
– Skånetrafiken kommer inte att lyckas med att ta marknadsandelar från bilen om tågen är överfulla i rusningstid. Att gå från 60 till 75 procent beläggningsgrad sker helt på bekostnad av bekvämligheten för resenärerna, vilket inte precis underlättar arbetspendling, säger Pontus Lindberg, ordförande i RTN.

RTN:s presidium, Pontus Lindberg (M), Ewa Bertz (FP) och Christine Axelsson (S),  är överens om att Trafikverket bör planera kraftfulla åtgärder för perioden 2014-2025. Läget är redan ansträngt och hotar att bli akut redan 2015.

Korta utdrag från rapporten

Den rapport som ligger till grund för presentationen har tagits fram av Trivector och Kreera på uppdrag av Region Skåne. För järnvägstrafiken i Skåne är Södra stambanan Malmö–Lund–Hässleholm av extra stor betydelse, då det är den hårdast belastade och viktigaste delsträckan i Skåne.
I Trafikverkets förslag till plan 2014-2025 ingår sträckan fyrspårsutbyggnad mellan Malmö–Lund vilket kommer medföra en stor kapacitetsförbättring. På delsträckan Lund–Hässleholm ingår dock inga ytterligare åtgärder utöver förbigångsstationer i Vätteryd (Tjörnarp). Det är besvärande ur ett kapacitets- och punktlighetsperspektiv.

Om de nya operatörerna etablerar sig på Södra stambanan är det troligt att lokaltrafiken drabbas hårt.

Med en nybyggd dubbelspårig bana Lund–Hässleholm ökar kapaciteten väsentligt och ger därmed stor möjlighet till ökad trafik och förutsättningar för bättre punktlighet och robusthet. Målsättningen är att andelen tågresor och godstransporter på järnväg ska kunna öka, för ett positivt och långsiktigt hållbar utveckling

Läget idag:

  • Pendlingen (oavsett färdslag) i stråket Lund–Hässleholm har ökat konstant de senaste 20 åren. Mellan 1993 och 2011 var ökningen hela 87 %
  • Antal tågresor i Skåne, totalt sett, har ökat från ca 12 miljoner 1992 till ca 43 miljoner 2012, det vill säga nästan fyra gånger på 20 år. Det innebär nästan två fördubblingar under en tjugoårsperiod
  • Stråket Hässleholm–Lund trafikerades under år 2012 av cirka 60–65 godståg per vardagsmedeldygn (varierande längs stråket)
  • Antalet lastbilar på de skånska vägarna har ökat mycket kraftigt.

Vad händer nu?

Arbetet fortsätter i en intensiv takt och fram till mars då regeringen fattar sitt beslut. Flera möten har bokats in med bland andra företrädare från Näringsdepartementet, Finansdepartementet och Trafikverket. Samtidigt fortsätter en löpande dialog med skånska aktörer inom näringslivet.
Senare i december kommer en rapport om bostadsbyggandet i regionen, hur kopplingen ser ut med investeringar i infrastrukturen.

Vi hörs snart igen. Ha en bra dag.

Vänligen Pontus Lindberg”

http://app.follow-up.com/a/plink/row/27554932GOWsjCNNToEMBcFh_2_115991.html

Annonser
Det här inlägget postades i infrastruktur, Skånepaketet, Tillväxt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s