Låt spelet börja!

Inledningsanförande vid ledningsövningen i Simrishamn den 30 maj – Det talade ordet gäller!

Mer information om övningen på http://fshex13.se/

Lördagen den 31 maj 2003 kl. 12.30 kolliderade det kinesiska fartyget Fu Shan Hai med det Cypernregistrerade fartyget Gdynia utanför den skånska sydkusten norr om Bornholm.

Efter det inleddes en av de största miljöoperationerna hittills i Östersjön. Sverige drabbades av sitt dittills största oljeutsläpp. Insatsen för både Danmark och Sverige blev stor och intensiv. Den totala kostnaden, dvs. förlust av fartyg och last, räddningsarbetet, reparation av Gdynia och oljesanering, uppgick till över en miljard kronor. Vi är tacksamma för att naturen numera är helt återställd efter katastrofen.

Ca 90 % av import/export till och från Sverige sker genom sjöfarten. Varje dygn är ca 2 000 fraktfartyg utöver alla färjor i rörelse i Östersjön. 40-50 000 fartyg passerar centrala Östersjön varje år. Fartygstransporter är ur ett klimatperspektiv ett bra transportsätt för stora volymer gods, det råder det ingen tvekan om.

Stora framsteg har gjorts när det gäller att minska risken för farliga situationer. Trots kraftigt ökad sjöfartsvolym så har antalet stora oljeutsläpp minskat. Antalet fartygolyckor ligger relativt stabilt runt 125 per år i Östersjön. Delvis säkert beroende på olika innovationer som AIS – automatic identification system, Trafikinformationssystem som STIRES, anammande av säkerhetstänkande från flygsektorn, simulatorer i utbildningen, separerade fartygsleder. Allt detta har bidragit till att minska risken för kollisioner!

Hur som helst – trots denna positiva utveckling: olyckor kommer att hända även i framtiden!

Mycket beror detta på den mänskliga faktorn; Analyser som gjorts, understryker att farliga situationer till sjöss i hälften av fallen beror på bristande kommunikation och koordination, mindre på tekniska brister och kompetensbrister.

Det är därför som jag är så oerhört glad och tacksam för att dagens övning genomförs! Den är av oerhörd betydelse för att komma till rätta med de problem som lätt uppstår när många och komplexa organisationer behöver samarbeta.

Med dessa ord vill jag hälsa er alla, från en lång rad olika organisationer, välkomna och inte minst önska ledningen för dagens övning lycka till!

PONTUS LINDBERG
Ordförande för regionala tillväxtnämnden, Region Skåne och värd för ledningsövningen

Annonser
Det här inlägget postades i Öresundsregionen, Östersjöstrategin, kusterosion, miljö, Region Skåne och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s