Integration genom interaktion

Inledningsanförande – Integration genom interaktion (Det talade ordet gäller)
Plats: Kockums Fritid, Malmö

Jag började med att berätta lite om min morgonkopp kaffe och Carlos Zoégas historia, får väl räknas som urskånskt. Sedan gav jag mig på själva svenska språket och berättade hur lite ursvenska det egentligen finns. Därefter försökte jag hålla mig till nedanstående, men svävade ut lite om vikten av en växande befolkning, en tydlig signal om framtidstro, och vardagsintegration, vilket kan vara fikapausen eller ståplats när MFF spelar himma… Avslutningsvis tipsade jag publiken om boken ”Garpar, gipskatter och …” av Anders Johnsson, SNS Förlag. Sverige hade varit så mycket mycket fattigare om inte entreprenörer som Carlos Zoégas skapat sina företag i den svenska myllan.

”Att bryta upp från sitt hem, den stad man alltid bott i och bege sig därifrån för att tillslut hamna i Sverige, är en större omställning i livet än vad vi som är födda och uppvuxna här kan förstå. Nytt språk, nya människor, ny kultur, nya vanor.

Väl här så påbörjas arbetet med att reda ut ifall man får stanna här eller inte. Parallellt med detta, lär man känna samhället. Detta är en minst lika viktig process som det byråkratiska pappersarbetet.

Hur fungerar Sverige som land? Vart går jag ifall jag vill skicka paket? Hur fungerar bankväsendet? Min son gillar att spela fotboll, hur ser vi till att han får göra detta? Det finns massor med liknande saker som vi som bott här hela livet tar för givet. Vi kan alla sociala koder, vi vet ungefär hur vi skall gå till väga när vi blir sjuka och behöver kontakta sjukvården. För den som är ny i Sverige, är detta inte lika självklart.

Det är framförallt här som den idéburna sektorn kan göra stor nytta. Att möta dessa människor, som hoppas på en framtid i Sverige och hjälpa dem in i samhället. Det är nyckeln till framgångsrik integration. Det kan handla om enklare saker, som att förklara hur man registrerar sonen eller dottern till det lokala fotbollslaget men även om att hjälpa till så den nyanlända familjen kan börja bygga sitt nätverk. För vi vet alla hur viktiga våra egna nätverk är, när det kommer till jobb och ett socialt liv. Här måste vi alla bli bättre, både offentlig sektor, den idéburna sektorn, näringslivet, och vi som enskilda medborgare.

Hur detta skall fungera rent praktiskt, skall vi nu försöka hitta formerna för. Det finns nu ett strategiskt samarbete i Skåne, genom den regionala överenskommelsens partsgemensamma arbetsgrupp.

Det går inte att läsa sig till allt om hur Sverige och Skåne fungerar. Det krävs att vi som lever här är med och stöttar och visar att vi välkomnar människor från övriga världen och att Sverige och Skåne är ett öppet och inkluderande land.”

Det här inlägget postades i integration, Jobb, mångfald, migration och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

