Debattartikel – livsmedelsindustrin

Publicerad i Kristianstadsbladet den 30 oktober 2012

I Skåne har vi en lång tradition av en livskraftig livsmedelsproduktion och vi står för så mycket som 45 % av landets totala omsättning inom livsmedelsindustrin. Här i nordöstra Skåne finner vi navet för näringen, med över 1600 företag som på olika vis arbetar med livsmedel.

Detta gör Skåne till en regionalt stark livsmedelsindustri med mycket stora utvecklingsmöjligheter för framtiden. Femklövern i Region Skåne arbetar dessutom mycket med att profilera Skåne som en internationellt erkänd matregion.

Kristianstadstraktens livsmedelsindustri har blivit hårt drabbad av varsel. Nyligen varslades anställda på Scan och Kronfågel lade redan för ett år sedan ner sin verksamhet i Kristianstad. Detta följs naturligtvis av oro och frågor. Vi ser och lyssnar på detta och som förtroendevalda politiker i den styrande majoriteten i Region Skåne gör vi allt vi kan för att se till att det finns så många arbetstillfällen som möjligt.

För att belysa allvaret och för att samla den kompetens som finns för att bekämpa arbetslösheten i Skåne kommer vi att fortsätta arbetet med Kompetenssamverkan Skåne. Målet är att ta fram kunskapsunderlag och analyser över läget samt samverka med relevanta aktörer för att stärka Skånes konkurrenskraft med mera.

För samtidigt som dagens situation är bekymmersam så är nedgången temporär. Det gör inte situationen bättre för dem som drabbas nu, men det gör att vi känner tilltro till framtiden. Prognosen ser trots allt ljus ut.

Fram till 2020 beräknas den totala efterfrågan av anställda i Skåne öka med 8 % vilket motsvarar ungefär 44 000 personer. Den regionala efterfrågan på livsmedelsanställda kommer att öka, enligt Region Skånes utbildnings- och arbetsmarknadsprognos.

OECD-rapporten som presenterades i somras lyfter fram just Skåne som en av de tre största tillväxtregionerna i Sverige och poängterar livsmedelsindustrins stora potential som en framgångsfaktor för regionen. Därför vill vi föra en kontinuerlig dialog med livsmedelsindustrin. Skåne har sedan många år en stark och livskraftig lantbrukssektor och livsmedelsindustri och därför finns det lång erfarenhet att luta sig mot. Vi gör insatser för att livsmedelssektorns betydelse för näringslivet i Skåne ska lyftas. Att skånska livsmedel håller hög kvalitet och har ett mycket gott renommé, inte endast i Sverige utan även långt utanför våra landgränser, bidrar naturligtvis också till att vår region har en unik potential.

Just i dag är många i Kristianstadstrakten oroliga, och vi känner deras oro. Vi vet hur viktigt det är att känna trygghet i sin arbetssituation och därför är den skånska livsmedelsindustrin ett prioriterat område för oss. Region Skåne kommer att fortsätta arbetet med att stötta livsmedelsindustrin och dessutom hjälpa till att hitta nya sätt att utveckla densamma. Situationen i dag är bekymmersam för många anställda, men med gemensamma krafter kan vi gå stärkta ur krisen.

Katarina Erlingson, 1:e vice ordförande regionstyrelsen (C)
Pontus Lindberg, ordförande regionala tillväxtnämnden (M)

Annonser
Det här inlägget postades i Jobb, Tillväxt, ungdomsarbetslöshet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Debattartikel – livsmedelsindustrin

  1. Britta Bengtsson skriver:

    Läste artikeln ”Vi prioriterar livsmedelsindustrin” I korgen låg kaffe från ICA – vet nu hur många jobb, som försvinner när ICA kommer med sina egna märken?? Zoega har ett gott kaffe!!!!! Önos har goda markelader – Felix har goda gurkor m m m m !! Gå in i en ICA afär – du får fullständigt slaget när du ser alla ICA-märkta varor – nej tack säger jag ochj många med mig!!!!!!!!!!!!

    • Pontus Lindberg skriver:

      Hej!

      Jag förstår din upprördhet, men samtidigt är det kanske inte riktigt så illa som det kan se ut.

      De egna varumärkena som ICA och andra livsmedelskedjor lanserar hårt är producerade av både svenska och utländska producenter. För handeln är detta ett sätt att öka marginalerna och sätta prispress på sina leverantörer.

      Som konsumenter har vi ett val, om fler, precis som du och jag, väljer att inte köpa egna varumärken till förmån för de varumärke som vi föredrar, så kämpar vi emot den här utvecklingen.

      mvh/Pontus

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s