Mot nya äventyr – ett uppdrag avslutat

Vid mötet med moderaternas kommunfullmäktigegruppen i Kristianstad den 7 oktober avslutade jag mitt uppdrag som vice gruppledare för Moderaterna i Kristianstad. Under mandatperioden 2006-2010 har jag haft detta uppdrag och vid de möten jag kunnat delta i också agerat som mötesordförande. (Tyvärr har mina övriga åtagande inneburit att jag inte kunnat närvara i den utsträckning jag önskat, därför känns det bra och rätt att avsluta det här uppdraget efter en mandatperiod.)

Att leda Kf-gruppens möten i Kristianstad har varit en intressant utmaning och förhoppningsvis har jag kunnat leda mötena på ett sådant sätt att det blivit en öppen och rak diskussion, men detta får andra bedöma.

Själv har jag inte varit riktigt nöjd med längden på mötena. Det finns alltid inom moderaterna ovanligt många åsikter och starka viljor, så skall det givetvis vara, men jag tycker att det ibland varit lite svårt att få  rätt fokus på diskussionerna och mer än en gång har mötena tagit lite lång tid, något jag beklagar.

Uppdraget som vice gruppledare har också inneburit att jag i praktiken varit ansvarig för att garantera full närvaro vid varje fullmäktigemöte. Detta har vi också lyckats med i vad jag vet alla tillfällen och jag har haft ett gott samarbete med ersättarna som verkligen försökt hjälpa till.

Vid mötet med den nya KF-gruppen omvaldes Bengt Gustafsson som gruppledare med Bo Silverbern (1:e vice) och Peter Johansson (2:e vice) som vice. Fredrik Axelsson omvaldes som sekreterare för KF-gruppen och Ewa Jakobsen, Ewa Wemby och Mårten Hernbrandt valdes som ledamöter till den gruppstyrelse som valdes.

Att den nya KF-gruppen idag valde en gruppstyrelse är mycket bra. Det kommer att stärka Kf-gruppens arbete och underlätta framförallt gruppledarens arbete avsevärt.

Mitt sista uppdrag som vice gruppledare för KF-gruppen 2006-2010 blir att kalla in en ersättare för mig själv till kommunfullmäktiges sammanträde den 12 oktober, ett faktum jag kanske själv skall reflektera över?

 

Det här inlägget postades i Moderaterna i Kristianstad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

